Dersom “hodet svikter”, kan enkel nevrologi være en løsning?

Ledere må ha selvinnsikt. De bør forstå seg selv, både innenfra og utenfra. Samtidig bør ledere forstå sine medarbeidere, gjerne gjennom emosjonell intelligens. Dette forutsetter kognitiv empati (forstå tanker), emosjonell empati (forstå følelser) og omsorgsempati (forstå betydningen av handling). Hva gjør vi hvis empati ikke hjelper?

TO FUNKSJONER er interessante: Amygdala, hjernens «alarmsentral,» er opptatt av trusler og vil gjerne varsle oss om mulige farer. Prefrontal cortex (PFC), «dirigenten eller adm.dir.» i hjernen, er opptatt av tenking, fornuft, balanse og ro. Amygdala kan være for sensitiv og stadig «rope ULV!». og PFC kan være for passiv og må tenke seg om, Da kan det oppstå uro, stress, angst, negativ selvsnakk og katastrofetanker. Over tid kan det medføre lav selvtillit og en følelse av å være mindre verdt.

HVIS AMYGDALA er for sensitiv over tid, kan vanlige og ufarlige situasjoner føles truende. Enkelte folk kan dessuten si til seg selv: «Jeg er ikke bra nok. Jeg gjør bare feil. Jeg passer ikke inn. Det kommer til å skje noe forferdelig. Underforstått: Folk er for strenge mot seg selv.

LØSNINGEN er ofte en «refleksiv tenkemåte». Det betyr at man tenker over egne tanker, følelser, handlinger og valg. Det dreier seg om selvinnsikt og evnen til å analysere egne prosesser.
Eksempel: En refleksiv person spør: "Hvorfor reagerte jeg slik? Hva var det egentlig som skjedde? Hva kunne jeg gjort annerledes?

FOR Å FÅ DISTANSE TIL OSS SELV, kan vi snakke til oss selv i tredje person. (Kross, 2021; Herman 2019). Et eksempel: I stedet for å si: «Jeg klarer ikke dette», kan du si: «Ola, du har håndtert vanskelige ting før. Hva trenger du nå for å roe deg?» Denne metoden kan dempe stress, aktivere prefrontal cortex, forbedre beslutninger og redusere amygdalas rop om «ULV!» Metoden er verdt å teste ut. Ting er ikke alltid vanskelige.

Forrige
Forrige

Hva kan vi lære av hvordan hjernen fungerer?